IZBIRA NI SAMOSVOJA


Ponudba motornih olj ni bila še nikoli bogatejša, izbira pa je pravzaprav zelo preprosta – vsaj glede specifikacij. Vprašanje je le, katero znamko boste izbrali, zato podajamo nekaj podrobnosti o označevanju in vrstah olj.


Motorna olja, ki jih danes najdemo na trgu, so na voljo v široki ponudbi proizvajalcev in lastnosti. Zaradi tega hitro pridemo do vprašanja – katero olje bi bilo najboljše za moj avto? Preprost in edini pravilen odgovor na to vprašanje je – tisto, ki ga glede lastnosti in gradacije priporoča proizvajalec vozila.

Na spletu lahko v vsakem priročniku za uporabo enostavno najdete, katero olje je primerno za vaše vozilo. Glede na pogoje uporabe proizvajalci priporočajo le dve ali tri vrste olja, odvisno od klimatskih razmer in načina uporabe vozila ter intervala njegove menjave. Te specifikacije so podane v skladu s pogoji SAE, API ali ACEA in pomenijo, da ima olje lastnosti, ki jih predpisujejo navedene organizacije. Ponekod najdemo tudi oznake ILSAC ali JASO. To so kratice združenja – asociacije avtomobilskih inženirjev in podjetij, ki testirajo in standardizirajo olja vseh proizvajalcev, da ustrezajo standardom, ki jih določajo zasnova motorja in okoljske zahteve. SAE in API sta ameriški združenji, ACEA je evropsko, ILSAC ameriško-japonsko, medtem ko je JASO japonsko.

Na embalaži olj so navedeni oznake in standardi, ki jih neposredno predpisujejo proizvajalci vozil, zato poleg osnovne specifikacije pogosto najdemo oznake, kot so VW, BMW ipd. V tem primeru ne gre za specifikacije, ampak za odobritve proizvajalcev originalne opreme (OEM – Original equipment manufacturer). Pomembno je vedeti, da odobritev VW ne velja za uporabo pri drugih proizvajalcih. Zaradi tako večpomenskega, a jasnega označevanja lahko vsak najde olje, ki je predpisano za motor njegovega vozila.

Kaj pomeni specifikacija?

Pri nas se najpogosteje uporablja olje tipa SAE "5W30", lastnosti po drugih standardih pa so običajno navedene na nalepki na zadnji strani ali z manjšimi črkami pod oznako SAE. Oznake, kakršna je "5W30", označujejo viskoznost olja pri nizkih in visokih temperaturah. Za katere temperature gre, zlahka najdete v preglednicah na spletu. Načeloma pa velja: takoj ko je številka na levi strani črke W nižja, lahko olje nanesete pri nižji temperaturi. Vendar oznaka "0" ne pomeni "nič" stopinj, ampak gre za olje, ki je primerno za delovanje motorja do –40 °C, medtem ko oznaka 5W ustreza do temperature –35 °C. Enako je s številko desno od črke "W". Večja kot je številka, pri višji zunanji temperaturi je to olje mogoče koristiti. Preprosto povedano, leva oznaka daje vrednost viskoznosti pri približno –18 °C, desna pa pri približno 100 °C. Manjša kot je številka, bolj redko je olje in zaradi tega lažje teče, vendar tudi pri visokih temperaturah še vedno ohranja zadostno mazalno plast.

Olja imajo težko nalogo, da obdržijo mazalne lastnosti pri toplotnih obremenitvah, pa tudi pri hladnem delovanju motorja, in omogočajo nastanek oljnega filma med deli, ki se dotikajo. To je zelo pomembno tudi za hlajenje motorja. Oznake drugih standardov dejansko povedo enako kot oznake SAE, torej so njihovi ekvivalenti v drugem merilnem sistemu. Pri API uporabljajo znak "S", ki mu sledi črka spodaj, ali "C" z dodatno črko. To so oznake kakovosti in tipa, kjer "S" pomeni olja za bencinske motorje in "C" za dizelske. Oznake za "S" segajo od "A" do višje kakovosti "L" in kažejo na večjo kakovost in mazljivost. Dizelska olja z oznako "C" so razporejena od osnovnega "A" do višje kakovostnega "G". Podobno je z drugimi standardi, ki so na embalaži skoraj vedno natisnjeni vzporedno, tako da lahko na tej podlagi preverite, če je olje, ki ste ga izbrali, pravo. Na primer, s prihodom filtrov za trdne delce v dizelskih motorjih in s povečanjem intervala zamenjave so pri VW uvedli standard 504-507 in vsako olje, ki ima to oznako, ne glede na proizvajalca, so zanesljivo odobrili pri VW.

Mineralna, pol sintetična in sintetična

Do srede sedemdesetih let prejšnjega stoletja so prevladovala olja, katerih osnovo (bazo) so pridobivali z rafiniranjem nafte iz naravnih surovin – in to so tako imenovana mineralna olja. V osnovi je vsako olje sestavljeno iz baznega olja, ki so mu dodali različne dodatke za izboljšanje lastnosti, odstranjevanje nečistoč, za dodatno zaščito pred korozijo, za izboljšanje viskoznosti, za zaščito pred penjenjem med obremenitvijo itd. 

Toda bazno olje še vedno določa osnovne in glavne značilnosti. Za izboljšanje viskoznosti in boljših lastnosti pri nizkih in visokih temperaturah so mineralna bazna olja počasi nadomestili s pol sintetičnimi in nato popolnoma sintetičnimi olji. Za primerjavo: mineralna olja so imela oznake do največ 15W40, pol sintetična do 10W40, pri sintetičnih pa oznaka sega že do 0W30, a najpogostejši oznaki sta 5W30 ali 5W40. Največja in edina pomanjkljivost sintetičnih olj je njihova višja cena, ki pa zaradi izboljšane molekularne formule ob prej omenjeni izboljšani viskoznosti ne oksidira in ne poškoduje tesnil.

In pol sintetična olja? Gre za olja, sestavljena iz sintetičnih in mineralnih olj, ki se uporabljajo v motorjih, ki so prevozili več kot 200.000 km in so starejši od 10 let. Vendar teh olj ne uporabljajo zaradi starosti vozila, ampak zaradi specifikacij, ki so bile aktualne v času izdelave vozila. A pozor: če boste sami mešali sintetično in mineralno olje, ne boste dobili pol sintetičnega oziroma olja primerljive kakovosti.

Olja iste gradacije različnih proizvajalcev lahko celo mešate, kar pomeni, da lahko dodate olje 5W30 ene znamke v 5W30 druge znamke – če ne uspete najti istega olja. Vendar nikoli ne mešajte olj različnih gradacij, tudi kadar gre za istega proizvajalca, saj obstaja nevarnost kemične reakcije. Zaradi različnih "koktajlov aditivov" v različnih oljih lahko olje določene gradacije po mešanju z oljem drugačne gradacije izgubi svoje lastnosti. 





KORISTNE INFORMACIJE:

Zakaj novo olje hitro postane črno?

Marsikdo se čudi, ko na primer v dizelski motor nalije sveže olje in ga zažene. Ta teče dve minuti ali malo dlje in ob preverjanju ravni na merilni palici je olje že črno! To se zgodi, ker olje v zelo kratkem času veže nase saje in produkte zgorevanja, ki jih je pri dizelskem motorju več kot pri bencinskem, zato je ta pojav bolj izrazit, a neškodljiv.

Poraba olja?
Poleg mazanja mora olje motor tudi hladiti – celoten spodnji del motorja se v večji meri hladi z oljem kot s hladilno tekočino! Poleg tega mora olje zagotoviti zaščito pred korozijo, tesnjenje na batnih obročkih, zmanjšati hrup in očistiti usedline, ki v motorju nastanejo zaradi trenja in zgorevanja. Prav tako se ob delujočem motorju neizogibno porabi manjša količina olja, torej zgori na stenah valjev, kjer zaradi premikanja batov vedno ostane drobna sled. Zato ni motorja, ki ne porablja olja. Druga stvar je, kadar ta poraba preseže pol litra na 1000 km, zato pri zgorevanju olja ne sme ostajati preveč škodljivih ostankov in saj.

Boljša olja?
Vsekakor je razlika. Kakovostnejša olja imajo običajno daljši interval menjave in jih lahko uporabljamo več kilometrov. Poleg tega boljša olja vplivajo na motorne zmogljivosti, na čistočo motorja, njegove tišje delovanje, manjšo obrabo gibljivih delov, zmanjšujejo možnost za mikropitting (površinske poškodbe zaradi utrujenosti materiala) in nenazadnje znižujejo porabo goriva.

Interval menjave olja?
S prihodom novih kakovostnih sintetičnih olj, pa tudi z boljšimi tehnologijami in obdelavo materialov v motorju, servisni intervali pogosto niso več fiksni. Odvisni so od načina in pogojev uporabe vozila, predvsem od prevoženih kilometrov, pa tudi od številnih drugih parametrov, ki jih lahko nadzirajo sodobne tehnologije, kot so kakovost olja, staranje ali količina vlage v olju, ki jo zazna tipalo v oljni kadi (karterju). Torej, če proizvajalec za vozilo navaja interval menjave olja na 30.000 km, lahko indikator signalizira potrebo po menjavi olja tudi po 13.000 ali 15.000 kilometrih. Vse je odvisno od števila prevoženih mestnih kilometrov, načina vožnje, stanja motorja, kakovosti olja ... Da sistem deluje, je treba po menjavi olja z diagnostično napravo na novo nastaviti vrednosti (začeti od "0").


Celoten članek je na voljo v Bartog INFO – številka 3 – Poletje 2022.